14 Ιουνίου 2013

ΚΑΛΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ

Οι sxolikes ataxies εύχονται σε όλους ένα ξεκούραστο και ανέμελο καλοκαίρι!!!!!!!!Ραντεβού το Σεπτέμβρη!!!!

video

10 Ιουνίου 2013

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΓΙΑ ΜΙΚΡΑ ΠΑΙΔΙΑ

      ΠΑΙΖΩ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ-ΓΙΑ ΜΙΚΡΑ ΠΑΙΔΙΑ

                                      ΤΟ ΡΑΔΙΟ

Τα παιδιά μαζεμένα σε κύκλο. Ένα παιδί βγαίνει έξω από την αίθουσα. Οι υπόλοιποι διαλέγουν ένα παιδί που κάθεται γονατιστό στη μέση του κύκλου και παριστάνει το ράδιο. Πάνω του ρίχνουν ένα μεγάλο ύφασμα έτσι ώστε το παιδί να καλύπτεται τελείως και να μην είναι αναγνωρίσιμο. Φωνάζουν το παιδί που είναι έξω να έρθει. Μόλις έρθει πατάει το «κουμπί» πάνω στο παιδί ράδιο και λέει:
- Ράδιο, ράδιο, παίξε μου κάτι!

Το ράδιο λέει ό,τι θέλει ( τραγούδια, αστεία κλπ.) και το παιδί πρέπει να καταλάβει από τη φωνή ποιος είναι το ράδιο. Το παιχνίδι επαναλαμβάνεται όσο θέλουν τα παιδιά κάθε φορά με άλλο ράδιο!

ΕΝΑ ΑΔΕΙΟ ΚΑΡΕΚΛΑΚΙ

 Τα παιδιά κάθονται σε καρεκλάκια στον κύκλο. Υπάρχει ένα καρεκλάκι επιπλέον. Το παιδί που έχει το καρεκλάκι αυτό στη δεξιά του πλευρά αρχίζει να λέει:
- Ένα άδειο καρεκλάκι έχω εδώ στα δεξιά μου
και φωνάζω τον /την …( λέει το όνομα ενός παιδιού)
να καθίσει εδώ κοντά μου
Το παιδί που άκουσε το όνομά του απαντάει:
-Σαν τι να έρθω;
Το πρώτο παιδί απαντάει:
-Σαν ….(λέει το όνομα ενός ζώου, πουλιού κλπ.)
Τότε το δεύτερο παιδί σηκώνεται και κάνοντας κινήσεις και ήχους που να θυμίζουν το ζώο που του υποδείχτηκε πηγαίνει και κάθεται στο άδειο καρεκλάκι.
Το παιχνίδι συνεχίζεται με τον ίδιο τρόπο από το παιδί που τώρα έχει το άδειο καρεκλάκι στα δεξιά του.

πηγή:nipiagogio

9 Ιουνίου 2013

ΦΤΙΑΧΝΟΥΜΕ ΔΑΧΤΥΛΟΜΠΟΓΙΕΣ ΜΕ ΥΛΙΚΑ ΠΟΥ ΤΡΩΓΟΝΤΑΙ


Αυτοσχέδιες δαχτυλομπογιές με υλικά που …τρώγονται

Αν οι δαχτυλομπογιές είναι ήδη το αγαπημένο του υλικό για να ζωγραφίζει σε μεγάλες επιφάνειες, τι θα λέγατε να παρασκευάζατε τις δικές σας δαχτυλομπογιές στην κουζίνας σας;
Η συνταγή είναι ιδανική για νήπια γιατί όλα τα υλικά παρασκευής … τρώγονται! Έτσι δε θα υπάρξει κανένα πρόβλημα αν ξαφνικά ενώ ζωγραφίζει με τα δάχτυλά του βουτηγμένα στα χρώματα, τα μεταφέρει από το χαρτόνι στο στόμα του!

Υλικά:
  • 3 κουταλιές της σούπας ζάχαρη,
  • μισή κουταλιά της σούπας αλάτι
  • μισή κούπα κορν φλάου
  • 2 κούπες νερό
  • Χρώμα ζαχαροπλαστικής 


 
Εκτέλεση:
  • Ζεστάνετε όλα τα υλικά σε χαμηλή φωτιά, ανακατεύοντας σταθερά μέχρι το μείγμα να πήξει.
  • Χωρίστε το μείγμα σε μέρη και βάλτε το σε βαζάκια (για τις παραπάνω ποσότητες θα χρειαστείτε 6 βαζάκια)
  • Ρίξτε σε κάθε βαζάκι διαφορετικό χρώμα ζαχαροπλαστικής και ανακατέψτε το.
  • Οι δαχτυλομπογιές σας είναι έτοιμες στα χρώματα που επιθυμείτε!
Πηγή:http://www.happyparenting.gr 

8 Ιουνίου 2013

ΨΑΡΑΚΙΑ ΣΤΗ ΓΥΑΛΑ-ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ




Κατασκευάστε πολύχρωμα εξωτικά ψάρια και βάλτε τα στην γυάλα να κολυμπήσουν

Μερικά χρωματιστά ψεύτικα ψαράκια δεν συγκρίνονται σε καμία περίπτωση με τα πραγματικά αλλά έχουν και αυτά τη χάρη τους αν τα δημιουργήσετε εσείς με τη βοήθεια του μικρού σας. Ακολουθήστε τις οδηγίες και βάλτε μέσα στη γυάλα φτιάχνοντας έτσι ένα πρωτότυπο διακοσμητικό για το σπίτι.  
Θα χρειαστείτε:
  • Χαρτί και μολύβι
  • Πλαστικό λεπτό (π.χ. από συσκευασίες για τρόφιμα)
  • Ανεξίτηλους μαρκαδόρους
  • Ψαλίδι
  • Βελόνα και κλωστή
  • Χάντρες
  • Πλαστικό φύλλο με φυσαλίδες αέρα (φύλλο περιτυλίγματος για εύθραυστα προϊόντα)
  • Γυάλα ή ένα δοχείο που να μοιάζει με γυάλα
  • Χρωματιστές πετρούλες

Εκτέλεση
1. Σχεδιάστε διάφορα είδη ψαριών σε χαρτί και στη συνέχεια χρησιμοποιήστε το σχέδιο στο χαρτί ως βάση για να φτιάξετε το περίγραμμα κάθε ψαριού στο πλαστικό με ανεξίτηλο μαρκαδόρο. 
2. Όταν το μελάνι στεγνώσει κόψτε το περίγραμμα των ψαριών. Φροντίστε το σχήμα να είναι όσο πιο απλό γίνεται γιατί το λεπτό πλαστικό ενδέχεται να σχιστεί αν το τσακίζετε για να το κόψετε με το ψαλίδι.
3. Χρωματίστε με χρώμα το εσωτερικό κάθε ψαριού, σχεδιάστε τα πτερύγια του και τα μάτια του. Αφήστε το να στεγνώσει.
4. Περάστε την κλωστή μέσα από την χάντρα και στη συνέχεια από την άκρη του ψαριού (π.χ. στο στόμα του) δένοντας τις δύο άκρες της κλωστής μαζί. Η απόσταση της χάντρας από το ψάρι μπορεί να είναι από 4 έως 12 εκατ.





5. Κόψτε λωρίδες από το φύλλο με τις φυσαλίδες αέρα, φροντίζοντας να μην φύγει ο αέρας από τις φυσαλίδες και στη συνέχεια ράψτε την κάθε λωρίδα στο στόμα του ψαριού.
6. Γεμίστε τη γυάλα ή το δοχείο με νερό, τοποθετήστε χρωματιστές πετρούλες στη βάση του και στη συνέχεια αφήστε τα ψαράκια σας να κολυμπήσουν, αφού με τη βοήθεια των φυσαλίδων δεν μπορούν να βουλιάξουν. 

Πηγή: http://www.happyparenting.gr

7 Ιουνίου 2013

TA TZITZIKIA

tzitziki Αλήθεια, από που βγαίνουν τα τζιτζίκια; Ένα εντυπωσιακό video για τους τραγουδιστές του καλοκαιριού!!!! Μην το χάσετε!
Οι μουσικοί του καλοκαιριού που μας συνοδεύουν με το τραγούδι τους στα βουνά και τις θάλασσες της μαγευτικής χώρας μας. Πόσοι από μας γνωρίζουν για τη ζωή τους;; Ο Σαμουελ Ορ παρουσιάζει την "παράξενα" όμορφη ζωή των τζιτζικιών, τα οποία για 17 ολόκληρα χρόνια ζουν κάτω από τη γη, προκειμένου να γευτούν μόλις έξι εβδομάδες ζωής πάνω απ' αυτή. Το παρακάτω video εντυπωσιάζει!!! Δείτε το και πείτε μας αν συμφωνείτε.....
Κάνε κλικ στην εικόνα:

Ας ακούσουμε το ποιήμα του Οδυσσέα Ελύτη "Τα τζιτζίκια" μελοποιημένο και ας τραγουδήσουμε όλοι μαζί:




Τα τζιτζίκια (Ποίηση: Οδ. Ελύτη)

Η Παναγιά το πέλαγο
κρατούσε στην ποδιά της
τη Σίκινο, την Αμοργό
και τ’ άλλα τα παιδιά της. (2)
 
-Ε! σεις τζιτζίκια μου άγγελοι,
γειά σας κι η ώρα η καλή.
Ο βασιλιάς ο ήλιος ζει;
Κι όλοι αποκρίνονται μαζί:
 
Ζει και ζει και ζει και ζει
και ζει και ζει και ζει
ο βασιλιάς ο ήλιος ζει.
 
Από την άκρη του καιρού
και πίσω απ’ τους χειμώνες
άκουγα σφύριζε η μπουρού
κι έβγαιναν οι γοργόνες.
 
Κι εγώ μέσα στους αχινούς
στις γούβες τ’ αρμυρίκια
σαν τους παλιούς θαλασσινούς
ρωτούσα τα τζιτζίκια:

6 Ιουνίου 2013

ΠΑΙΖΩ ΚΑΙ ΜΑΘΑΙΝΩ ΓΙΑ ΤΗ ΘΑΛΑΣΣΙΑ ΧΕΛΩΝΑ


Θα ξεκινήσουμε με ένα πολύ ωραίο video που δημιούργησαν τα παιδιά του 3ου Δημ. Σχ. Ρόδου που μας άρεσε πολύ! Συγχάρητήρια στα παιδιά!!!

  

Ας συνεχίσουμε με ένα video για τους κινδύνους που αντιμετωπίζει η θαλάσσια χελωνίτσα, αυτή τη φορά στα ελληνικά και χωρίς υπότιτλους:

  

Και τώρα ας παίξουμε δύο παιχνιδάκια με θέμα τις χελώνες. Πάτησε στις εικόνες για να ξεκινήσει η διακέδαση!





5 Ιουνίου 2013

ΚΑΡΕΤΑ-ΚΑΡΕΤΑ-2

ΚΑΡΕΤΑ-ΚΑΡΕΤΑ ΜΕΡΟΣ 2ο
ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΚΑΙ ΑΠΕΙΛΕΣ ΤΗΣ ΚΑΡΕΤΑ-ΚΑΡΕΤΑ

Η χελώνα Καρέτα-Καρέτα θεωρείται είδος προς εξαφάνιση και προστατεύεται από τη Σύμβαση της Βέρνης. Η μεγαλύτερη απειλή που αντιμετωπίζει είναι η άναρχη τουριστική ανάπτυξη των βιότοπων όπου αναπαράγεται.
Πώς μπορούμε να προστατέψουμε ένα ζώο που μόλις γεννηθεί φεύγει μακριά, ταξιδεύει σε όλη τη Μεσόγειο και περνούν χρόνια μέχρι να επιστρέψει στην ίδια παραλία για να γεννήσει; Τουλάχιστον μπορούμε να του εξασφαλίσουμε ένα τόπο για να γεννηθεί και να γεννήσει. Για να το καταφέρουμε, θα πρέπει να προστατέψουμε ορισμένες αξιόλογες παραλίες ωοτοκίας. Θα πρέπει να ξέρουμε πως να συμπεριφερθούμε όταν είμαστε επισκέπτες στις παραλίες αυτές.Θα πρέπει να μάθουμε να δείχνουμε σεβασμό απέναντι σε ένα ζώο που υπάρχει 150.000.000 χρόνια στον πλανήτη!

Αξίζει να παρακολουθήσουμε το παρακάτω βίντεο!
 


ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΡΕΤΑ ΚΑΡΕΤΑ
καρετα καρετα

4 Ιουνίου 2013

ΚΑΡΕΤΑ ΚΑΡΕΤΑ-1

Η ΧΕΛΩΝΑ ΚΑΡΕΤΑ ΚΑΡΕΤΑ-ΜΕΡΟΣ 1ο

                          ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΕΣ ΧΕΛΩΝΕΣ

Πριν από 200 εκατομμύρια χρόνια εμφανίστηκαν στη θάλασσα οι πρώτες χελώνες που δε διέφεραν και πολύ από τις σημερινές.Ήταν τεράστιες και το μήκος τους έφτανε στα 4 μέτρα.


Τα αρχεία των απολιθωμάτων οδηγούν στο συμπέρασμα ότι οι θαλάσσιες χελώνες εμφανίστηκαν στη γη την ίδια εποχή που εμφανίστηκαν και οι δεινόσαυροι.Ενώ όμως οι δεινόσαυροι εξαφανίστηκαν οι θαλάσσιες χελώνες κατάφεραν να επιβιώσουν μέχρι σήμερα!

    ΟΙ ΘΑΛΑΣΣΙΕΣ ΧΕΛΩΝΕΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Στα θαλάσσια νερά της Ελλάδας ζουν 3 είδη χελώνας:

δερματοχελώνα
πράσινη χελώνα (μίδας)

χελώνα καρέτα καρέτα
Η χελώνα καρέτα καρέτα αποτελεί μια από τις πιο πετυχημένες μορφές ζωής στην ιστορία του πλανήτη μας!Είναι το μόνο είδος θαλάσσιας χελώνας που αναπαράγεται στην Ελλάδα.Περνάει τη ζωή της μέσα στη θάλασσα αλλά γεννάει τ΄αυγά της στην αμμουδιά.

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

Η Καρέτα καρέττα είναι ερπετό και αναπνέει με πνεύμονες. Έχει πάρει το αγγλικό της όνομα (Loggerhead) από το σχετικά μεγάλο κεφάλι της, το οποίο υποστηρίζει τα δυνατά σαγόνια της και της δίνει τη δυνατότητα να τρέφεται με ζώα ή φυτά που έχουν σκληρό κέλυφος, όπως μεγάλα σε μέγεθος θαλάσσια γαστερόποδα μαλάκια (ή αλλιώς σαλιγκάρια) και κοχύλια.Έχει ιδιαίτερη αδυναμία στις τσούχτρες.

 Το καβούκι των χελωνών Καρέτα καρέτα έχει ελαφρώς σχήμα καρδιάς σε καστανοκόκκινο χρώμα, ενώ το κάτω μέρος του καβουκιού τους έχει συνήθως ένα υποκίτρινο χρώμα. Ο λαιμός και τα πτερύγια έχουν συνήθως ένα καστανοκόκκινο χρώμα στο επάνω μέρος και ένα μέτριο κίτρινο προς υποκίτρινο χρώμα.
Το μήκος της φτάνει στα 120 εκατοστά και το βάρος της στα 100 κιλά.

Κάθε καλοκαίρι περισσότερες από 2.500 καρέτα καρέτα έρχονται να γεννήσουν στις θαλάσσιες περιοχές της Ελλάδας(στο χάρτη έχουν κόκκινο χρώμα)
Όπως φαίνεται και στο χάρτη,οι παραλίες στη Ζάκυνθο και συγκεκριμένα στον κόλπο Λαγανά έχουν τη μεγαλύτερη συγκέντρωση φωλιών χελωνών από οπουδήποτε αλλού στη Μεσόγειο,με περίπου 1.500 φωλιές μόνο σε 5χμ παραλίας,900 χελώνες έρχονται να γεννήσουν τα αυγά τους στις παραλίες της Ζακύνθου!

                                           ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΦΩΛΙΑΣ

     Αφού αφήσει το νερό η θηλυκή θαλάσσια χελώνα ανεβαίνει στην παραλία για να βρει ένα σημείο κατάλληλο για να κάνει τη φωλιά της. Εάν ενοχληθούν από φώτα ή θόρυβο στην παραλία μπορεί να γυρίσουν στο νερό χωρίς να γεννήσουν. Μόλις το θηλυκό έχει βρει μια θέση για να γεννήσει, φτιάχνει ένα λάκκο για το σώμα της διώχνοντας την επιφανειακή στεγνή άμμο με τα πτερύγιά της. Μετά χρησιμοποιώντας εναλλάξ κινήσεις των πίσω πτερυγίων της σκάβει μια τρύπα σε σχήμα φιάλης, τον αυγοθάλαμο. Όταν η χελώνα έχει τελειώσει το σκάψιμο, γεννά τα αυγά μέσα στον αυγοθάλαμο ένα-ένα ή δυο-δυο τη φορά.Γεννάνε γύρω στα 120 αυγά που έχουν το σχήμα και το μέγεθος ενός μπαλάκι του πιγκ πογκ. Κατά τη διάρκεια της ωοτοκίας τα μάτια της εκκρίνουν δάκρυα, δηλαδή ένα υγρό από ένα ειδικό αδένα. Αυτό το υγρό αποβάλλει τα περίσσεια άλατα και επίσης διατηρεί τα μάτια υγρά και καθαρά από την άμμο. Αμέσως αφού τελειώσει την ωοτοκία, αρχίζει να σκεπάζει τον αυγοθάλαμο. Όταν αυτό ολοκληρωθεί, η χελώνα αρχίζει να συμπιέζει σταθερά τη χαλαρή άμμο πάνω από τα αυγά με τα πίσω πτερύγιά της. Στη συνέχεια, σκεπάζει τη θέση της φωλιάς πετώντας αρκετή άμμο με σαρωτικές κινήσεις των πρόσθιων πτερυγίων και επιστρέφει στη θάλασσα.Μετά από 15 μέρες η χελώνα θα ξαναεπιστρέψει στον ίδιο χώρο να γεννήσει και πάλι περίπου 120 αυγά . Αυτό μπορεί να επαναληφθεί και τρίτη και τέταρτη φορά κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού.


Έπειτα από 60 περίπου μέρες τα μικρά χελωνάκια θα βγουν από τη φωλιά τους και θα κατευθυνθούν προς τη θάλασσα που είναι το πιό φωτεινό σημείο μέσα στη νύχτα. Από τα θαλάσσια ρεύματα μεταφέρονται στο ανοικτό πέλαγος. Εκεί θα περάσουν τα πρώτα 20-30 χρόνια της ζωής τους μέχρι να ενηλικιωθούν.


ΕΚΠΛΗΚΤΙΚΟ ΒΙΝΤΕΟ!ΤΑ ΜΙΚΡΑ ΧΕΛΩΝΑΚΙΑ ΒΓΑΙΝΟΥΝ ΑΠΟ ΤΟ ΑΥΓΟ ΚΑΙ ΚΑΤΕΥΘΥΝΟΝΤΑΙ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ!






      ΔΕΝ ΞΕΧΝΑΜΕ!ΣΤΙΣ 23 ΜΑΪΟΥ ΕΙΝΑΙ Η ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΧΕΛΩΝΑΣ!

3 Ιουνίου 2013

Η ΜΠΟΥΡΟΥ

Η ΜΠΟΥΡΟΥ, Η ΤΡΟΜΠΕΤΑ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΑΣ

Η μπουρού ή Τρίτωνας είναι ένα μεγάλο όστρακο που το χρησιμοποιούσαν παλιά οι ναυτικοί για να στέλνουν ηχητικά σήματα . Είναι ένα όστρακο από το οποίο έχουν αφαιρέσει την κορυφή του -τρίβοντάς την υπομονετικά πάνω σε σκληρή πέτρα-  για να ανοιχθεί μια τρύπα που χρησιμοποιείται ως επιστόμιο. Τη χρησιμοποιούν από παλιά, όπως τη σάλπιγγα, για να μεταδίδουν μηνύματα, ιδιαίτερα στα παράλια και στα νησιά, στον κόσμο των ναυτικών. Η μπουρού λέγεται επίσης κόχυλας, κόχλος, κήρυκας, τσαμπούνα, μπουρούς, πουρού (Κύπρος), κουργιαλός και κοχλιός της θάλασσας (Κρήτη).Αν φυσήξεις μέσα σε αυτό δυνατά , βγαίνει ένας έντονος  ήχος . Προσοχή ! Πρέπει να είναι άδειο !

H μπουρού είναι ένα κοχύλι που απαντάται στους ελληνικούς βυθούς από τα 5 έως τα 50 μέτρα και αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα είδη που συναντάμε στις ελληνικές θάλασσες, με μήκος που φτάνει τα 40 εκ. Τρέφεται με αχιβάδες και αστερίες, που αρχικά παραλύει με το σάλιο της. Το χρώμα της είναι συνήθως άσπρο καφέ, με γραμμικά σχέδια, αλλά τις περισσότερες φόρες είναι καλυμμένο από ασβεστώματα ανάλογα με τον βυθό που ζει και έχει μια γκρίζα απόχρωση. Είναι ένα σαλιγκάρι της θάλασσας και αυτό όπως πολλά άλλα.




Ο Τρίτωνας , στην ελληνική μυθολογία ήταν θεότητα της θάλασσας που αναφέρεται πρώτα από τον Ησίοδο στη Θεογονία (930-933). Γιος του Ποσειδώνα και της Αμφιτρίτης, που κατοικούσε στο βυθό της θάλασσας στα χρυσά ανάκτορα των γονιών του. Κατά το σώμα ήταν όμοιος με τους άλλους θεούς, αλλά από τους γλουτούς και κάτω κατέληγε σε ουρά (Απολλώνιος ο Ρόδιος, «Αργοναυτικά» Δ' 1610-1617). Αναφορές τον παρουσιάζουν να κρατά το γνωστό κοχύλι και να σαλπίζει την έλευση του Ποσειδώνα.

Ο λαός μας από την αρχαιότητα χρησιμοποιούσε πολλά όστρακα όπως την μπουρού ως μέσω επικοινωνίας συνήθως στα θαλάσσια ταξίδια. Οι Έλληνες ναυτικοί χρησιμοποιούσαν μεγάλα κοχύλια για να ανακοινώσουν με τον ήχο τους την άφιξη ή την αναχώρηση των πλοίων. τη χρησιμοποιούσαν ακόμα για να ειδοποιήσουν άλλα πλοία για τον κίνδυνο καιρικών φαινομένων: ομίχλη, φουρτούνα, πειρατικές ή άλλες επιδρομές.


     

2 Ιουνίου 2013

ΤΑΜΠΕΛΕΣ-ΠΟΣΟ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΟ ΠΑΙΔΙ

"Tαμπέλες": Πόσο επηρεάζουν το παιδί και πώς να τις αποφύγετε


 «Είσαι κακό παιδί», «είσαι τεμπέλα», «κάνεις χαζομάρες», «δεν θα τα καταφέρεις»… Αρκετοί γονείς ή ακόμα και δάσκαλοι έχουν κάποια στιγμή χρησιμοποιήσει τέτοιες εκφράσεις για να προειδοποιήσουν ή να επιπλήξουν το παιδί για κάποια απερίσκεπτη πράξη. Κι αν τους ρωτήσετε, οι περισσότεροι θα απαντήσουν πως φυσικά και δεν το εννοούν έτσι όπως ακούγεται: Το παιδί δεν είναι κακό, αλλά έκανε μία άσχημη ή κακή πράξη. Για το παιδί, όμως, η ταμπέλα έχει ήδη τοποθετηθεί. Στην δική του αντίληψη και στα μάτια των γονιών του «είναι κακό».

 

Οι επιπτώσεις στο παιδί

«Πολλές φορές οι γονείς, οι συγγενείς, οι δάσκαλοι, ετικετοποιούν τα παιδιά εξ αιτίας κάποιων συμπεριφορών τους. Για παράδειγμα λένε «είσαι παλιόπαιδο» αντί να πουν «αυτό που κάνεις δεν είναι πολύ καλό» ή «είσαι τεμπέλης» αντί να πουν «θα ήταν καλό να ανασκουμπωθείς και να κάνεις τα μαθήματά σου», λέει η ψυχολόγος κ. Δήμητρα Σφήκα.
«Βέβαια, οι γονείς και οι δάσκαλοι και όσοι βάζουν ετικέτες στα παιδιά πρέπει να γνωρίζουν ότι αυτές συνήθως ακολουθούν τα παιδιά σε όλη τους τη ζωή. Και είναι σα να επιβεβαιώνουν στο μέλλον μία προφητεία που έγινε γι’αυτά. Η ετικετοποίηση μειώνει την αυτοεκτίμηση, την αυτοπεποίθηση αλλά και την δυνατότητα της δημιουργικότητας του κάθε παιδιού και την ανάδειξη των θετικών του πλευρών», συμπληρώνει η ίδια.
Ωστόσο, επισημαίνει, υπάρχει και η άλλη μορφή ετικετοποίησης, όταν π.χ. λέμε συνέχεια στο παιδί «είσαι τέλειος», «είσαι πανέμορφη», «είσαι πανέξυπνος». Σύμφωνα με την κ. Σφήκα, «αυτά πιθανόν είναι προσδοκίες των γονέων που μόνο βάρος μπορούν να φέρουν στο παιδί και άγχος για να επιβεβαιώσει τις προσδοκίες των μεγάλων και να ανταπεξέλθει σε αυτές».

Συμβουλές για τους γονείς

Πριν ο γονιός κάνει κάποια παρατήρηση με την οποία θα χαρακτηρίσει κάπως το παιδί, καλό είναι να βρει την απαιτούμενη ψυχραιμία και να συζητήσει μαζί του για την πράξη που έκανε την δεδομένη στιγμή. Γιατί είναι η πράξη πραγματικά που έχει ενοχλήσει ή που έχει βλάψει κάποιον ή κάτι και αυτή που πρέπει να αλλάξει, όχι το παιδί. Ο γονιός, λοιπόν, θα πρέπει να χαρακτηρίζει την πράξη, όχι το παιδί.
Τα παιδί, αντίθετα, πρέπει να γνωρίζει ότι οι γονείς το αγαπούν και το εκτιμούν και ότι είναι πρόθυμοι να συζητήσουν μαζί του τις μη αποδεκτές πράξεις του. Μάλιστα, είναι εύστοχο εκ μέρους τους, αν κάποια στιγμή χάσουν την ψυχραιμία τους και δώσουν μία ετικέτα στο παιδί, να του ζητήσουν συγνώμη όταν ηρεμήσουν και να του εξηγήσουν τον λόγο. Άλλωστε, οι γονείς δεν πρέπει ποτέ να ξεχνούν ότι λειτουργούν σαν πρότυπα για τα παιδιά.
Όπως καταλήγει και η κ. Σφήκα, «καλό είναι να βλέπουμε τα παιδιά μας όπως είναι. Να τα δεχτούμε με τις αρνητικές και τις θετικές τους πλευρές και να στεκόμαστε δίπλα τους, όχι να προηγούμαστε».

Πηγή:www.mama365.gr
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...